4 czerwca 2013

Światło w fotografii

© Bryan Peterson
Zamiłowana fotografka i nasza instruktorka Gosia Tymińska wyjaśnia rolę światła w fotografii. Posłuchaj...


W fotografii wszystko zaczyna się od światła i kończy się na świetle. Od światła zależy odbiór zdjęcia, klimat, odczucia, skojarzenia oraz sposób wizualizacji obrazu. Dlatego też w najbliższych artykułach opowiem o świetle, zgłębię jego tajniki i odpowiem na pytania:

  • Co to jest światło? 
  • Kiedy światło jest ładne? 
  • Dlaczego światło jest tak ważne w fotografii?
  • Czym się charakteryzuje światło?” 
  •  Kiedy wiadomo, że światło jest odpowiednie? 
  • Jaką rolę na zdjęciach odgrywa światło? 

Te i wiele innych kwestii poruszę w moich artykułach.

Na początek warto sobie zdać sprawę, że nasze oczy nie są w stanie zobaczyć pełnej gamy promieni, jakie istnieją w przyrodzie, a aparat nie może zobaczyć tyle, co widzi ludzkie oko.

Aby świadomie widzieć światło i umieć o nim opowiadać, trzeba mu się dokładnie przyglądać ale i poznać. Poniżej kilka charakterystycznych cech, których znajomość jest niezbędna, aby lepiej poznać światło.

Intensywność

Intensywność określa ilość światła, jaka pada na dany obiekt. Inaczej mówiąc, jest to natężenie światła. Inną intensywność światło ma w samo południe, inną o zachodzie słońca, a jeszcze inną o zmroku. Rozejrzyj się wokół siebie i zobacz, jak intensywne jest światło. Czy mrużysz oczy, aby coś zobaczyć, czy może musisz bardzo wytężyć wzrok, żeby dostrzec coś w ciemności?

© Bryan Peterson
Intensywność światła jest bardzo istotna podczas robienia zdjęć, gdyż od niej jest uzależniony czas naświetlania. Ludzkie oko bardzo dobrze się dostosowuje do widzenia w ciemności, jednak gdy chcesz zarejestrować jakiś obraz przy małej intensywności światła, konieczny wtedy będzie dłuższy czas naświetlania. Z odwrotną sytuacją mamy do czynienia przy bardzo intensywnym świetle, np. w samo południe. Wtedy do wykonania fotografii wystarczy kilka setnych sekundy.

W większości przypadków można kontrolować intensywność światła, ale to zagadnienie dokładnie omawiamy w naszych kursach.


Kierunek

Kierunek światła to kolejny bardzo ważny parametr, który ma decydujący wpływ na wygląd, a tym samym i odbiór zdjęcia.

© Bryan Peterson

Ponownie rozejrzyj się wokół siebie i spróbuj opisać kierunek padającego światła. Najpierw określ źródło pochodzenia światła (słońce, żarówka, lampa błyskowa, świeca, a może jest to mieszanka światła). Następnie zastanów się, jaki jest kąt padania światła na dany przedmiot (duży czy mały) i z której strony pada światło (z dołu, z góry, z boku, z przodu, z tyłu). Kierunek światła jest niezwykle istotny podczas wykonywaniu każdego rodzaju fotografii. 


Pochodzenie


© Małgorzata Tymińska
Ten kolejny znaczący parametr ma wpływ na twardość bądź miękkość światła. Światło może pochodzić bezpośrednio ze źródła światła, jakim jest np. słońce albo lampa błyskowa i wtedy będzie zdecydowanie twardsze niż gdy przechodzi przez chmury lub odbija się od innych powierzchni, np. ścian pokoju lub blendy. Dlatego zanim zaczniesz robić zdjęcia, powinieneś się zastanowić, czy obiekt ma być oświetlonym mocnym bezpośrednim światłem, czy może trochę miększym, odbitym od sufitu lub ściany.

Spróbuj teraz opisać otaczające cię światło. Skąd pochodzi, pada bezpośrednio czy może przechodzi najpierw przez warstwę chmur, potem przez firankę, by następnie odbić się od białej ściany i paść na ciebie. Nie śpiesz się, obserwuj i ucz się widzieć światło.


Temperatura barwowa

Temperatura barwowa określa barwę światła; mierzy się ją w kelwinach (K). Zapewne zauważyłeś, że światło słoneczne w południe ma zupełnie inny kolor niż światło wschodzącego słońca, tak właśnie się przejawia temperatura barwowa. Temperatura światła dziennego w skali Kelwina wynosi 5500 K, natomiast temperatura barwowa wschodzącego słońca wynosi 4000 K, a płonącej świecy – 1900 K. Ale nie będę cię zamęczać kelwinami, bo temperaturę barwową można bardzo łatwo pojąć bez tej całej matematyki.

© Bryan Peterson

Jeśli przypomnisz sobie, jak wygląda światło świecy, to zapewne od razu pomyślisz, że świeca daje ciepłe oświetlenie. Takie światło określamy właśnie jako ciepłe.

Natomiast gdy wyobrazisz sobie zachmurzone niebo, to ocenisz je jako zdecydowanie bardziej niebieskie; o takim świetle mówimy, że jest zimne. Podsumowując, im niższa temperatura barwowa, np. 1900 K, tym światło jest bardziej czerwone – ciepłe, natomiast im wyższa temperatura barwowa, np. 8000 K, tym światło jest bardziej niebieskie – zimne.


No dobrze, ale po co nam ta temperatura barwowa jest potrzebna?

Rozpoznawanie temperatury barwowej jest niezwykle przydatne nie tylko przy fotografowaniu krajobrazów czy ludzi, lecz również architektury, przyrody i każdej innej fotografii. Wyobraź sobie, że chcesz zrobić piękny portret swojej pociechy, która będzie oświetlona delikatnym, ciepłym światłem. Mając taki obraz w głowie, nie wyjdziesz na sesję zdjęciową w deszcz albo w pochmurny dzień, bo zdjęcia będą wtedy miały zdecydowanie niebieski odcień temperatury barwowej, a tym samym będą zimne w odbiorze. Aby wykonać udany portret w ciepłym świetle, wybierz się na robienie zdjęć o świcie, a jeśli zamarzy ci się jeszcze cieplejsze światło, fotografuj tuż przed zachodem słońca.

Ważne w tym wszystkim jest to, że możemy nie tylko w pewnym stopniu kontrolować temperaturę barwową, lecz także kreatywnie nią manipulować.

Dlatego, jeśli wiesz, jak ma wyglądać zdjęcie, jakie ma być w odbiorze i rozumiesz temperaturę barwową światła, to połowę sukcesu masz już w kieszeni.


Cienie

Cienie są kolejnym elementem wpływającym na odbiór zdjęcia. Aby stworzyć wyraźne, mocne cienie, fotografuj w samo południe lub przy użyciu jednego mocnego źródła światła, bo ostre bezpośrednie światło zarysuje mocne i wyraźne cienie.

Jeśli natomiast będziesz chciał uzyskać delikatne cienie o miękkich brzegach, musisz zastosować kilka źródeł światła lub robić zdjęcia w pochmurny dzień. Aby się o tym przekonać, wyjdź na ulicę w samo południe i zrób fotografię, następnie powtórz to samo ujęcie w pochmurny dzień. Gwarantuję ci, że oba te zdjęcia, mimo identyczności kadrów, będą się od siebie diametralnie różniły.

© Bryan Peterson

Światłocienie

Podczas przyglądania się światłu, bardzo często możesz dostrzec, jak jasne tony przechodzą w ciemne. Zdjęcie zrobione w pochmurny lub mglisty dzień charakteryzuje się delikatnym światłocieniem, gdyż światło delikatnie i równomiernie przechodzi w cień. Natomiast fotografia wykonana w samo południe ma duży kontrast i będzie pełna światłocieni.


Kontrast

Kontrast to nic innego jak różnica jasności między ciemnymi a jasnymi elementami sceny. Na kontrast mają wpływ poprzednio wymienione elementy: intensywność, kierunek czy pochodzenie światła. Na zdjęciach wykonanych w pochmurny widać mały kontrast sceny, bo światło delikatnie się rozchodzi po wszystkich elementach i tworzy subtelne cienie, co ma wpływ na kontrast obrazu. Natomiast zrobiony w samo południe portret panny młodej na tle ciemnej ściany będzie się charakteryzował dużą kontrastowością.

© Bryan Peterson

W kolejnych newsletterach omówię dokładniej wszystkie elementy opisujące światło, podpowiem, jak można nimi manipulować i ocenię ich wpływ na zdjęcia. Pokażę różnicę między tym, jak widzi ludzkie oko, a jak widzi aparat, pogłębię twoją wiedzę na temat kolorów. Zaprezentuję łatwe i skuteczne sposoby mieszania światła zastanego ze światłem flesza i poruszę jeszcze wiele innych zagadnień związanych ze światłem, bo dobre rozumienie światła i umiejętność jego postrzegania to podstawy udanego fotografowania.

Pamiętaj jednak, że do robienia zdjęć nie wystarczy teoria – trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Dlatego też zanim ci zaserwuję kolejną porcję wiedzy o świetle, proponuję małe zadanie domowe. Do jego wykonania nie potrzeba aparatu.

Wybierz cztery dowolne fotografie i spróbuj opisać światło na każdej z nich. Nie śpiesz się, analizuj dokładnie, a potem odpowiedz sobie na pytania:
  •   Jaka jest intensywność światła na zdjęciu?
  •    Jaki jest kierunek światła?
  •    Skąd pochodzi to światło?
  •    Jaka jest jego temperatura barwowa?
  •    Czy widać cienie i światłocienie? Jeśli tak, to jakie?
  •    Jaki dostrzegasz na fotografii kontrast? 
A gdy będziesz jechać do pracy czy szkoły, to rozejrzyj się wokół i spróbuj opisać światło. Zastanów się, co ci się w nim podoba i dlaczego.


Czytaj część 2 tego artykułu tutaj...




Jeśli się nie uczysz, to nie robisz postępów!

Już dzisiaj zapisz się na kurs w Internetowej Szkole Perfekcyjnej Fotografii i skorzystaj z ostatnich dni promocji.

Kursy zaczynają się od 7 czerwca.

Są objęte stuprocentową gwarancją satysfakcji lub zwrotem pełnej ceny kursu.

Dlaczego warto?


  • Uczysz się, kiedy chcesz i gdziekolwiek chcesz.
  • Zapewniamy ci nieograniczony kontakt z instruktorem.
  • Gwarantujemy indywidualne podejście do każdego kursanta.
  • Każdy kursant otrzymuje cotygodniową indywidualną ocenę swoich zdjęć.
  • A dodatkowo zapewniamy kontakt z wszystkimi uczestnikami danego kursu, oferujemy znaczne upusty przy zakupie książek fotograficznych w wydawnictwie Galaktyka oraz na sprzęt w wybranych sklepach fotograficznych, organizujemy warsztaty oraz autorskie spotkania z Bryanem Petersonem (więcej informacji)

Bryan Peterson Bryan Peterson wyjaśnia jak funcjonują kursy w naszej szkole:




Jeśli nie jesteś pewien, który kurs wybrać, skontaktuj się z nami, doradzimy ci, a ty w trakcie nauki przekonasz się, czy mieliśmy rację. Jeżeli jednak uznasz, że wybrany kurs ci nie odpowiada, bo jest za łatwy, za trudny, za długi lub z jakichkolwiek innych powodów, to będziesz mógł z niego zrezygnować, a my zwrócimy ci pełną wpłaconą kwotę.

Czy to nie jest wspaniałe?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz