![]() |
© Małgorzata Tymińska |
Zamiłowana fotografka i nasza instruktorka Gosia Tymińska wyjaśnia rolę światła w fotografii. Posłuchaj...
Czytaj część 1 tutaj...
W fotografii wszystko zależy od światła. Nie ma żadnego innego ważniejszego elementu, który miałby tak ogromny wpływ na zdjęcia. Światło może zmienić piękną, romantyczną scenę w dramatyczny i zimny krajobraz. Piękne światło potrafi też zmienić coś normalnego i codziennego w coś nadzwyczajnego i niepowtarzalnego.
Czytaj część 1 tutaj...
W fotografii wszystko zależy od światła. Nie ma żadnego innego ważniejszego elementu, który miałby tak ogromny wpływ na zdjęcia. Światło może zmienić piękną, romantyczną scenę w dramatyczny i zimny krajobraz. Piękne światło potrafi też zmienić coś normalnego i codziennego w coś nadzwyczajnego i niepowtarzalnego.
Jeśli chcesz być lepszym fotografem, to musisz
zrozumieć światło i jego składowe, a także umieć obserwować światło. Gdy tylko
opanujesz tę umiejętność, będziesz umiał bez problemu sterować jakością
światła, temperaturą barwową i bawić się cieniami. A jak już w tym zakresie
poczujesz się pewnie, oczywiście sięgniesz po lampę błyskową, bo ona otworzy
przed tobą nowe możliwości fotografowania i zabierze cię na
kolejny poziom fotografii.
Uwielbiam fotografować w świetle zastanym, nie ma
nic piękniejszego niż wykonywanie zdjęć w pięknym, miękkim naturalnym świetle.
Jednak umiejętność pracy z lampą błyskową uczyniła mnie znacznie lepszym
fotografem, nie tylko dlatego że dała mi nowe możliwości tworzenia w różnych
warunkach oświetleniowych, lecz także przede wszystkim nauczyła mnie widzieć i
rozumieć światło. Ta umiejętność pozwala mi na zabawę ze światłem. Mam
świadomość, że nie muszę być niewolnikiem światła zastanego – zawsze mogę
stworzyć swoje, niezależne źródło światła.
Zapewne wielu z was twierdzi, że uwielbia
fotografować przy świetle zastanym i nie lubi światła lampy błyskowej. Podobne
głosy słyszę, jeśli chodzi o obróbkę zdjęć w programie graficznym jak np.
Photoshop. Mnóstwo ludzi mówi, że nie znosi Photoshopa i toleruje tylko zdjęcia
prosto z aparatu. Jednak nie znam nikogo, kto po opanowaniu obsługi lampy
błyskowej i zasmakowaniu możliwości, jakie daje jej stosowanie, powiedziałby,
że nie lubi fotografować z lampą błyskową, że jest ona absolutnie niepotrzebna.
I nie znam też nikogo, kto naprawdę poznawszy Photoshopa, stwierdziłby, że
obróbka zdjęć w tym programie nie ma sensu.
Jedno jest pewne, w miarę zgłębiania tajników
światła, będziesz się stawał lepszym fotografem, a twoje zdjęcia zaczną
nabierać nowego wyrazu.
Nie ma znaczenia, czy fotografujesz tylko przy
świetle zastanym, czy używasz jednej lampy błyskowej a może nawet i kilku
studyjnych – najważniejsze jest dostrzeganie i rozumienie natury światła, aby
umieć nim manipulować, zmieniać je i kontrolować. Wykonanie zdjęcia z poprawną
ekspozycją nie jest problemem, zwłaszcza jeśli ukończyłeś kurs w PPSOP, jednak
znalezienie pięknego światła –– to już nie lada wyzwanie.
W ostatnim moim wpisie na blogu Światło w fotografii opowiedziałam o
kilku ważnych cechach światła, takich jak: intensywność, kierunek, jego
pochodzenie, temperatura barwowa, cienie, światłocienie i kontrast. Są to
bardzo istotne aspekty, które wpływają na jakość światła, a co za tym idzie –
na jakość i wyraz zdjęcia.
W dzisiejszym wpisie chciałam przybliżyć dwa
rodzaje światła: światło twarde i światło miękkie oraz pokazać, jak można nim
manipulować i jaki ma to wpływ na nasze prace.
Miękkie światło
Miękkie światło jest delikatniejsze niż twarde
(ostre) światło, bo jest bardziej rozproszone, charakteryzuje się mniejszymi
kontrastami i delikatnymi cieniami o rozmytych krawędziach. To światło sprawdza
się doskonale, gdy nie chcesz pokazać zbyt wielu detali. Takie światło świetnie
się nadaje do wykonywania delikatnego portretu dziecka czy kobiety, gdyż
pozwala rejestrować ujęcia wabiące subtelnym wyglądem miękkiej skóry.
Jeśli fotografujesz w świetle zastanym i chcesz
wykonać zdjęcie z miękkim światłem, to szukaj cienia, nie fotografuj w
pełnym słońcu. Wybierz się na sesję w pochmurny dzień. Chmury są doskonałym
dyfuzorem ostrego słonecznego światła. Gdyby w pobliżu nie było żadnego
zacienionego miejsca, to zastosuj panel dyfuzyjny zmiękczający i rozpraszający
światło. Jeżeli używasz lampy błyskowej – masz sporo możliwości, by uzyskać
miękkie światło. Najprościej odbij światło od sufitu lub białej ściany. Jeśli
ściany nie są białe lub fotografujesz na zewnątrz, odbij światło od blendy albo
załóż softbox na lampę błyskową, by uzyskać bardziej miękkie cienie. Zastosowanie lampy
błyskowej daje niesamowite możliwości, dlatego w naszym kursie „Lampa błyskowa
bez tajemnic” omawiamy bardzo dokładnie – klatka po klatce – jej zastosowanie i
uczymy umiejętności sprawnego posługiwania się lampą w trybie manualnym oraz
TTL.
![]() |
© Małgorzata Tymińska |
Twarde światło
Jak
zapewne się domyślasz, twarde światło jest odwrotnością światła miękkiego.
Twarde światło rysuje głębokie cienie z ostrymi krawędziami i doskonale ukazuje
szczegóły, bo jest bardziej skupione i znacznie silniej kontrastowe.
Jeśli
szukasz twardego światła, to wybieraj światło z dużymi kontrastami – bez
problemu znajdziesz je w słoneczny dzień w nasłonecznionych miejscach. Gdybyś
chciał uzyskać efekt twardego światła za pomocą flesza, wystarczy mocniej
skoncentrować światło na fotografowanym obiekcie.
Warto
zdać sobie sprawę z faktu, że miękkość i twardość światła można dość łatwo
kontrolować poprzez zmianę odległości źródła światła od fotografowanego obiektu
i zmianę wielkości źródła światła.
Im
większa powierzchnia świecenia, tym światło będzie bardziej rozproszone, czyli
bardziej miękkie. Natomiast im mniejsza powierzchnia świecenia, tym światło staje się
twardsze. Zapytasz, jak można to kontrolować? Ano bardzo prosto. Jeśli
fotografujesz z lampą błyskową i chcesz uzyskać efekt ładnego, miękkiego
światła, to nie oświetlaj tematu bezpośrednio światłem flesza, lecz użyj
softboxu lub przepuść światło lampy przez panel dyfuzyjny. Powierzchnia
softboxu czy panelu dyfuzyjnego jest znacznie większa niż powierzchnia palnika
lampy, dlatego też uzyskasz miększe i delikatniejsze światło. Jeżeli natomiast
nie używasz jeszcze lampy błyskowej, a jesteś wielbicielem fotografowania w
świetle zastanym i zamierzasz wykonać zdjęcia przy ładnym, delikatnym świetle,
nie wybieraj się na sesję w bezchmurny dzień, bo wtedy mocne słońce będzie
rzucało ukierunkowane, kontrastowe światło. Zaplanuj zdjęcia na pochmurny dzień
– promienie słońca przejdą przez warstwę chmur, które staną się naturalnym
ogromnym panelem dyfuzyjnym.
Odległość
źródła światła od tematu ma również ogromne wpływ na twardość/ miękkość
światła. Im bliżej fotografowanego obiektu znajduje się źródło światła, tym
bardziej miękkie będzie światło. Chodzi o to, że źródło światła znajdujące się
bliżej tematu jest większe w stosunku do fotografowanego obiektu, a gdy źródło
światła oddalimy – stanie się mniejsze w zestawieniu z tym obiektem. Łatwo to
sobie uzmysłowić, patrząc na gwiazdy – obserwowane z ziemi, wydają się
malutkie, jednak gdyby znaleźć się bliżej nich, byłyby nieporównywalnie większe.
Z daleka rzucają mocno ukierunkowane światło, natomiast światło pobliskiej
gwiazdy oświetliłoby cały temat.
Pamiętaj,
że przed ustawieniem światła i wykonaniem zdjęcia, powinieneś najpierw się
zastanowić, jak chcesz sfotografować daną scenę i co zamierzasz pokazać; jaki
wydźwięk ma mieć zdjęcie i jak oglądający powinien je odebrać. Czy fotografia
ma mieć ostre, czy delikatne cienie, czy szczegóły powinny być bardzo widoczne,
czy delikatnie zmiękczone… Gdy odpowiesz sobie na te pytania, to będziesz wiedział,
jakie światło zastosować, jak je masz ustawić i o jakiej porze
fotografować.
Zadanie:
Wybierz
cztery dowolne fotografie i spróbuj opisać światło na każdej z nich. Nie śpiesz
się, analizuj dokładnie, a potem odpowiedz sobie na pytania:
• Gdzie znajduje się źródło światła?
• Czy jest blisko, czy daleko?
• Czy światło jest miękkie, czy twarde?
• Czy światło pochodzi z flesza, czy jest światłem
zastanym?
Gdybyś
chciał zgłębić temat światła w fotografii, to serdecznie zapraszam na kurs
„Lampa błyskowa bez tajemnic”, podczas którego z łatwością zrozumiesz istotę
światła. Nauczę cię wszystkiego, co musisz wiedzieć o fotografowaniu z lampą
błyskową. Pokażę, jak kontrolować światło a przede wszystkim jak panowac
nad światłem flesza. Jeżeli obawiasz się używać lampy błyskowej i jesteś jedną
z wielu osób fotografujących wyłącznie przy świetle zastanym i nie wiesz, jak
jednocześnie panować nad nim i nad światłem flesza – to ten kurs jest dla
ciebie. Zabiorę cię na kolejny poziom fotografowania, a przy tym przeżyjesz niesamowitą
przygodę.
Już
dzisiaj zapisz się na kurs w Internetowej Szkole Perfekcyjnej Fotografii i
skorzystaj z niesamowitej promocji, która pierwszym ośmiom osobom gwarantuje
warsztaty fotograficzne w cenie kursu.
Kurs zaczyna się 5 lipca i trwa sześć tygodni. Jest to ostatnia szansa, aby nauczyć się fotografii z lampą błyskową w te wakacje!!! – następne kursy dopiero we wrześniu!
![]() |
© Małgorzata Tymińska |
Czytaj część 1 tutaj...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz