1 lipca 2013

Światło w fotografii (część 2)


 © Małgorzata Tymińska
Zamiłowana fotografka i nasza instruktorka Gosia Tymińska wyjaśnia rolę światła w fotografii. Posłuchaj...

Czytaj część 1 tutaj...

W fotografii wszystko zależy od światła. Nie ma żadnego innego ważniejszego elementu, który miałby tak ogromny wpływ na zdjęcia. Światło może zmienić piękną, romantyczną scenę w dramatyczny i zimny krajobraz. Piękne światło potrafi też zmienić coś normalnego i codziennego w coś nadzwyczajnego i niepowtarzalnego. 

Jeśli chcesz być lepszym fotografem, to musisz zrozumieć światło i jego składowe, a także umieć obserwować światło. Gdy tylko opanujesz tę umiejętność, będziesz umiał bez problemu sterować jakością światła, temperaturą barwową i bawić się cieniami. A jak już w tym zakresie poczujesz się pewnie, oczywiście sięgniesz po lampę błyskową, bo ona otworzy przed tobą nowe możliwości fotografowania i zabierze cię na kolejny poziom fotografii.

Uwielbiam fotografować w świetle zastanym, nie ma nic piękniejszego niż wykonywanie zdjęć w pięknym, miękkim naturalnym świetle. Jednak umiejętność pracy z lampą błyskową uczyniła mnie znacznie lepszym fotografem, nie tylko dlatego że dała mi nowe możliwości tworzenia w różnych warunkach oświetleniowych, lecz także przede wszystkim nauczyła mnie widzieć i rozumieć światło. Ta umiejętność pozwala mi na zabawę ze światłem. Mam świadomość, że nie muszę być  niewolnikiem światła zastanego – zawsze mogę stworzyć swoje, niezależne źródło światła.

Zapewne wielu z was twierdzi, że uwielbia fotografować przy świetle zastanym i nie lubi światła lampy błyskowej. Podobne głosy słyszę, jeśli chodzi o obróbkę zdjęć w programie graficznym jak np. Photoshop. Mnóstwo ludzi mówi, że nie znosi Photoshopa i toleruje tylko zdjęcia prosto z aparatu. Jednak nie znam nikogo, kto po opanowaniu obsługi lampy błyskowej i zasmakowaniu możliwości, jakie daje jej stosowanie, powiedziałby, że nie lubi fotografować z lampą błyskową, że jest ona absolutnie niepotrzebna. I nie znam też nikogo, kto naprawdę poznawszy Photoshopa, stwierdziłby, że obróbka zdjęć w tym programie nie ma sensu.

Jedno jest pewne, w miarę zgłębiania tajników światła, będziesz się stawał lepszym fotografem, a twoje zdjęcia zaczną nabierać nowego wyrazu.

Nie ma znaczenia, czy fotografujesz tylko przy świetle zastanym, czy używasz jednej lampy błyskowej a może nawet i kilku studyjnych – najważniejsze jest dostrzeganie i rozumienie natury światła, aby umieć nim manipulować, zmieniać je i kontrolować. Wykonanie zdjęcia z poprawną ekspozycją nie jest problemem, zwłaszcza jeśli ukończyłeś kurs w PPSOP, jednak znalezienie pięknego światła –– to już nie lada wyzwanie.

W ostatnim moim wpisie na blogu Światło w fotografii opowiedziałam o kilku ważnych cechach światła, takich jak: intensywność, kierunek, jego pochodzenie, temperatura barwowa, cienie, światłocienie i kontrast. Są to bardzo istotne aspekty, które wpływają na jakość światła, a co za tym idzie – na jakość i wyraz zdjęcia.

W dzisiejszym wpisie chciałam przybliżyć dwa rodzaje światła: światło twarde i światło miękkie oraz pokazać, jak można nim manipulować i jaki ma to wpływ na nasze prace. 


Miękkie światło
Miękkie światło jest delikatniejsze niż twarde (ostre) światło, bo jest bardziej rozproszone, charakteryzuje się mniejszymi kontrastami i delikatnymi cieniami o rozmytych krawędziach. To światło sprawdza się doskonale, gdy nie chcesz pokazać zbyt wielu detali. Takie światło świetnie się nadaje do wykonywania delikatnego portretu dziecka czy kobiety, gdyż pozwala rejestrować ujęcia wabiące subtelnym wyglądem miękkiej skóry. 

Jeśli fotografujesz w świetle zastanym i chcesz wykonać zdjęcie z miękkim światłem, to  szukaj cienia, nie fotografuj w pełnym słońcu. Wybierz się na sesję w pochmurny dzień. Chmury są doskonałym dyfuzorem ostrego słonecznego światła. Gdyby w pobliżu nie było żadnego zacienionego miejsca, to zastosuj panel dyfuzyjny zmiękczający i rozpraszający światło. Jeżeli używasz lampy błyskowej – masz sporo możliwości, by uzyskać miękkie światło. Najprościej odbij światło od sufitu lub białej ściany. Jeśli ściany nie są białe lub fotografujesz na zewnątrz, odbij światło od blendy albo załóż softbox na lampę błyskową, by uzyskać bardziej miękkie cienie. Zastosowanie lampy błyskowej daje niesamowite możliwości, dlatego w naszym kursie „Lampa błyskowa bez tajemnic” omawiamy bardzo dokładnie – klatka po klatce – jej zastosowanie i uczymy umiejętności sprawnego posługiwania się lampą w trybie manualnym oraz TTL.

 © Małgorzata Tymińska



Twarde światło
Jak zapewne się domyślasz, twarde światło jest odwrotnością światła miękkiego. Twarde światło rysuje głębokie cienie z ostrymi krawędziami i doskonale ukazuje szczegóły, bo jest bardziej skupione i znacznie silniej kontrastowe.
Jeśli szukasz twardego światła, to wybieraj światło z dużymi kontrastami – bez problemu znajdziesz je w słoneczny dzień w nasłonecznionych miejscach. Gdybyś chciał uzyskać efekt twardego światła za pomocą flesza, wystarczy mocniej skoncentrować światło na fotografowanym obiekcie.

Warto zdać sobie sprawę z faktu, że miękkość i twardość światła można dość łatwo kontrolować poprzez zmianę odległości źródła światła od fotografowanego obiektu i zmianę wielkości źródła światła. 

Im większa powierzchnia świecenia, tym światło będzie bardziej rozproszone, czyli bardziej miękkie. Natomiast im mniejsza powierzchnia świecenia, tym światło staje się twardsze. Zapytasz, jak można to kontrolować? Ano bardzo prosto. Jeśli fotografujesz z lampą błyskową i chcesz uzyskać efekt ładnego, miękkiego światła, to nie oświetlaj tematu bezpośrednio światłem flesza, lecz użyj softboxu lub przepuść światło lampy przez panel dyfuzyjny. Powierzchnia softboxu czy panelu dyfuzyjnego jest znacznie większa niż powierzchnia palnika lampy, dlatego też uzyskasz miększe i delikatniejsze światło. Jeżeli natomiast nie używasz jeszcze lampy błyskowej, a jesteś wielbicielem fotografowania w świetle zastanym i zamierzasz wykonać zdjęcia przy ładnym, delikatnym świetle, nie wybieraj się na sesję w bezchmurny dzień, bo wtedy mocne słońce będzie rzucało ukierunkowane, kontrastowe światło. Zaplanuj zdjęcia na pochmurny dzień – promienie słońca przejdą przez warstwę chmur, które staną się naturalnym ogromnym panelem dyfuzyjnym. 

Odległość źródła światła od tematu ma również ogromne wpływ na twardość/ miękkość światła. Im bliżej fotografowanego obiektu znajduje się źródło światła, tym bardziej miękkie będzie światło. Chodzi o to, że źródło światła znajdujące się bliżej tematu jest większe w stosunku do fotografowanego obiektu, a gdy źródło światła oddalimy – stanie się mniejsze w zestawieniu z tym obiektem. Łatwo to sobie uzmysłowić, patrząc na gwiazdy – obserwowane z ziemi, wydają się malutkie, jednak gdyby znaleźć się bliżej nich, byłyby nieporównywalnie większe. Z daleka rzucają mocno ukierunkowane światło, natomiast światło pobliskiej gwiazdy oświetliłoby cały temat. 

Pamiętaj, że przed ustawieniem światła i wykonaniem zdjęcia, powinieneś najpierw się zastanowić, jak chcesz sfotografować daną scenę i co zamierzasz pokazać; jaki wydźwięk ma mieć zdjęcie i jak oglądający powinien je odebrać. Czy fotografia ma mieć ostre, czy delikatne cienie, czy szczegóły powinny być bardzo widoczne, czy delikatnie zmiękczone… Gdy odpowiesz sobie na te pytania, to będziesz wiedział, jakie światło zastosować, jak je masz ustawić i o jakiej porze fotografować. 


Zadanie:
Wybierz cztery dowolne fotografie i spróbuj opisać światło na każdej z nich. Nie śpiesz się, analizuj dokładnie, a potem odpowiedz sobie na pytania:

    Gdzie znajduje się źródło światła?
    Czy jest blisko, czy daleko?
    Czy światło jest miękkie, czy twarde?
    Czy światło pochodzi z flesza, czy jest światłem zastanym?


Gdybyś chciał zgłębić temat światła w fotografii, to serdecznie zapraszam na kurs „Lampa błyskowa bez tajemnic”, podczas którego z łatwością zrozumiesz istotę światła. Nauczę cię wszystkiego, co musisz wiedzieć o fotografowaniu z lampą błyskową. Pokażę, jak kontrolować światło  a przede wszystkim jak panowac nad światłem flesza. Jeżeli obawiasz się używać lampy błyskowej i jesteś jedną z wielu osób fotografujących wyłącznie przy świetle zastanym i nie wiesz, jak jednocześnie panować nad nim i nad światłem flesza – to ten kurs jest dla ciebie. Zabiorę cię na kolejny poziom fotografowania, a przy tym przeżyjesz niesamowitą przygodę. 

Już dzisiaj zapisz się na kurs w Internetowej Szkole Perfekcyjnej Fotografii i skorzystaj z niesamowitej promocji, która pierwszym ośmiom osobom gwarantuje warsztaty fotograficzne w cenie kursu.

Kurs zaczyna się 5 lipca i trwa sześć tygodni. Jest to ostatnia szansa, aby nauczyć się fotografii z lampą błyskową w te wakacje!!! – następne kursy dopiero we wrześniu!

Kurs jest objęty stuprocentową gwarancją satysfakcji lub zwrotem jego pełnej ceny.


 © Małgorzata Tymińska


Czytaj część 1 tutaj...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz